Site-ul Instituției Avocatul Poporului folosește cookies. Navigând în continuare vă exprimați acordul asupra folosirii acestora, conform Regulamentului 679/27 aprilie 2016

Uncategorised

 

 

 

 

 

FORMULAR TIP DE PETIŢIE

 

 

Domnule Avocat al Poporului,

 

1.Numele şi prenumele (cu majuscule) ..............................................., domiciliat în (reşedinţa ori altă adresă unde puteţi fi găsit) ..................................... str. …………………………………........... nr. ..... bl. ..... sc. ..... ap. ....., judeţ/sector ………………………………..telefon  ................

2.Data la care aţi luat cunoştinţă despre încălcarea drepturilor dumneavoastră .............................................................................................

3.Prezentarea succintă a drepturilor şi libertăţilor încălcate:

...........................................................................................................................

 .............................................................................................................................

..............................................................................................................................

..............................................................................................................................

..............................................................................................................................

..............................................................................................................................

..............................................................................................................................

..............................................................................................................................

4.Autoritatea administrativă sau funcţionarul public reclamat: ..............................................................................................................................

..............................................................................................................................

..............................................................................................................................

..............................................................................................................................

..............................................................................................................................

..............................................................................................................................

5.Descrierea succintă a faptelor invocate, prin care vi s-au încălcat drepturile: (puteţi continua pe o altă pagină, pe care să o anexaţi la cerere)

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

6.Autorităţile publice care au fost sesizate anterior:

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

7.Răspunsul primit şi motivele pentru care vă consideraţi în continuare nedreptăţit: ................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

8.În dovedirea celor afirmate depun următoarele acte (în copie, nu în original): ................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

................................................................................................................................

9.Menţiunea obligatorie dacă cererea face obiectul unei cauze aflate pe rolul unei instanţe judecătoreşti sau dacă a format obiectul unei judecăţi:

DA/NU

10.Doresc ca toate informaţiile şi rezultatele acestei cereri să rămână confidenţiale:

DA / NU

11.Petiţia este depusă:

|_| Personal

|_| Prin mandatar

 

Data ...............

Semnătura .....................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cum va fi soluţionată petiţia?  

Care sunt mijloacele pe care instituţia Avocatul Poporului le are la dispoziţie?  

Activitatea instituţiei Avocatul Poporului are caracter public sau confidenţial?  

Instituţia Avocatul Poporului are acces la informaţiile clasificate deţinute de autorităţile publice?

 

 

 

Cum va fi soluţionată petiţia?

Petiţia înregistrată la instituţia Avocatul Poporului poate parcurge mai multe căi:

I. În situaţiile în care informaţiile / documentele furnizate sunt insuficiente sau neconcludente, vor fi cerute datele suplimentare necesare pentru analiza şi soluţionarea petiţiilor, fie petiţionarului, fie autorităţii administraţiei publice respective, după caz.

II. Pentru clarificarea situaţiei, Avocatul Poporului poate efectua anchete proprii,  având dreptul:

- să ceară autorităţilor administraţiei publice orice informaţii sau documente necesare anchetei

- să audieze şi să ia declaraţii de la conducătorii autorităţilor administraţiei publice şi de la orice funcţionar care poate da informaţiile necesare soluţionării petiţiei.

III. Petiţiile vădit nefondate vor fi respinse motivat.

IV. În cazul în care, în urma examinării petiţiilor primite, se constată că petiţia persoanei fizice lezate este întemeiată, petiţia poate parcurge mai multe etape:

A. Instituţia Avocatul Poporului se va adresa în scris autorităţii administraţiei publice care a încălcat drepturile persoanei fizice şi va cere să reformeze sau să revoce actul administrativ şi să repare prejudiciile produse, precum şi să repună persoana fizică lezată în situaţia anterioară.

B. Autorităţile publice în cauză vor lua de îndată măsurile necesare pentru înlăturarea ilegalităţilor constatate, repararea prejudiciilor şi înlăturarea cauzelor care au generat sau au favorizat încălcarea drepturilor persoanei lezate şi vor informa despre aceasta instituţia Avocatul Poporului – petiţia este soluţionata favorabil.

C. În cazul în care se constată încălcarea gravă a drepturilor petiţionarului sau ilegalitatea actului administrativ, Avocatul Poporului emite o recomandare adresată autorităţii administraţiei publice, care a încălcat drepturile respective sau a emis actul ilegal. Tăcerea organelor administraţiei publice şi emiterea tardivă a actelor sunt asimilate actelor administrative.

D. În cazul în care autoritatea administraţiei publice sau funcţionarul public nu înlătură, în termen de 30 de zile de la data sesizării, ilegalităţile comise, instituţia Avocatul Poporului se adresează autorităţilor administraţiei publice ierarhic superioare, care sunt datoare să îi comunice, în termen de cel mult 45 de zile, măsurile luate. Dacă autoritatea publică sau funcţionarul public aparţine administraţiei publice locale, instituţia Avocatul Poporului se adresează prefectului. De la data depunerii sesizării la prefectul judeţului curge un nou termen de 45 de zile.

E. Avocatul Poporului este îndreptăţit să sesizeze Guvernul cu privire la orice act sau fapt administrativ ilegal al administraţiei publice centrale şi al prefecţilor.

F. Neadoptarea de către Guvern, în termen de cel mult 20 de zile, a măsurilor privitoare la ilegalitatea actelor sau faptelor administrative semnalate de Avocatul Poporului se comunică Parlamentului.

G. Avocatul Poporului va aduce la cunoştinţă persoanei care i-a adresat petiţia modul de soluţionare.

Modul de soluţionare al petiţiei poate fi făcut public de către Avocatul Poporului prin mijloace de informare în masă, cu consimţământul persoanei sau al persoanelor interesate şi cu respectarea prevederilor legale privind informaţiile şi documentele secrete.

 

Care sunt mijloacele pe care instituţia Avocatul Poporului le are la dispoziţie?

Pentru soluţionarea problemelor sesizate, Avocatul Poporului are la dispoziţie următoarele mijloace:

1. Sesizarea autorităţilor administraţiei publice în cauză

2. Efectuarea unor anchete proprii, având dreptul să ceară autorităţilor administraţiei publice orice informaţii sau documente necesare anchetei, să audieze şi să ia declaraţii de la conducătorii autorităţilor administraţiei publice şi de la orice funcţionar care poate da informaţiile necesare soluţionării petiţiei.

3. Emiterea unor recomandări ale Avocatului Poporului. Prin recomandările emise, Avocatul Poporului sesizează autorităţile administraţiei publice asupra ilegalităţii actelor sau faptelor administrative.

4. În cazul în care instituţia Avocatul Poporului constată că soluţionarea petiţiei cu care a fost sesizată este de competenţa autorităţii judecătoreşti, se poate adresa, după caz, ministrului justiţiei, Consiliului Superior al Magistraturii, Ministerului Public sau preşedintelui instanţei de judecată, care este obligat să comunice măsurile luate.

5. În cazurile în care, Avocatul Poporului constată, cu prilejul cercetărilor întreprinse, lacune în legislaţie sau cazuri grave de corupţie ori de nerespectare a legilor ţării,acesta prezinta un raport preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului sau, după caz, primului-ministru, conţinând cele constatate.

6. În rapoartele anuale întocmite de Avocatul Poporului, acesta poate face recomandări privind modificarea legislaţiei sau măsuri de altă natură pentru ocrotirea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor.

 

Activitatea instituţiei Avocatul Poporului are caracter public sau confidenţial?

Activitatea Avocatului Poporului, a adjuncţilor săi şi a salariaţilor care lucrează sub autoritatea acestora are caracter public.

La cererea persoanelor lezate în drepturile şi libertăţile lor sau, datorită unor motive întemeiate, Avocatul Poporului poate decide asupra caracterului confidenţial al activităţii sale.

 

Instituţia Avocatul Poporului are acces la informaţiile clasificate deţinute de autorităţile publice?

Avocatul Poporului are acces, în condiţiile legii, la informaţiile clasificate deţinute de autorităţile publice, în măsura în care le consideră necesare pentru soluţionarea plângerilor care i-au fost adresate. Avocatul Poporului are obligaţia de a nu divulga sau de a nu face publice informaţiile sau documentele secrete la care a avut acces. Această obligaţie se menţine şi după încetarea activităţii sale ca Avocat al Poporului şi se extinde asupra adjuncţilor săi, precum şi asupra personalului aflat în serviciile sale, sub sancţiunea prevăzută de legea penală.

 

 

sus

 

 

 

  

 

 

 

Vox populi, vox Dei

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Avocatul Poporului - instituţie de tip ombudsman


Originile institutiei Ombudsman

Instituţia Ombudsmanului a fost înfiinţată în Suedia, în anul 1809, de către Parlament care a introdus în noua Constituţie Biroul Ombudsmanului Parlamentar, ca instrument care să poată permite Parlamentului să exercite un anumit control asupra exerciţiului puterii de către executiv, prin monitorizarea modului în care autorităţile publice respectă legile.

Dar această idee nu era nouă în 1809. Monarhul absolut Karl al XII-lea a creat în anul 1713 Biroul Ombudsmanului Suprem al Majestăţii Sale. În perioada respectivă, Karl al XII-lea era în Turcia (într-o zonă aflată pe teritoriul Basarabiei de astăzi) de aproape 13 ani, iar în absenţa sa administraţia a devenit neglijentă. Ca urmare, el a reglementat Ombudsmanul Suprem ca fiind reprezentantul său suprem în Suedia. Sarcina acestuia era de a se asigura că judecătorii (mai târziu şi funcţionarii publici în general), acţionau cu respectarea legilor în vigoare şi îşi desfăşurau activitatea în mod corespunzător în alte privinţe. Dacă Ombudsmanul aprecia că aceştia nu îşi îndeplineau sarcinile în mod corespunzător, era abilitat să iniţieze procedurile legale împotriva lor pentru abatere de la sarcinile lor. În anul 1719, Ombudsmanul Suprem a devenit Cancelarul Justiţiei. Acest birou încă mai există şi în prezent, Cancelarul Justiţiei acţionând ca Ombudsman guvernamental. În anul 1766, Parlamentul a ales pentru prima data Cancelarul Justiţiei, dar din 1772 numirea Cancelarului Justiţiei a redevenit o prerogativă regală.

Potrivit Constituţiei din 1809, puterea statului a fost împărţită între rege şi Parlament. Regele numea Cancelarul Justiţiei (cu alte cuvinte, acesta era Ombudsmanul regal), în timp ce Parlamentul numea Ombudsmanul Parlamentar. Principalul scop pentru care a fost înfiinţat a fost pentru a apăra drepturile cetăţenilor prin stabilirea unei agenţii de supervizare complet independentă de executiv. Ca şi Cancelarul Justiţiei, sarcina Ombudsmanului era de a supraveghea aplicarea legilor de către judecători şi funcţionarii publici. Astfel, Constituţia din 1809 prevedea ca Parlamentul să numească în funcţia de Ombudsman Parlamentar o persoană „cunoscută pentru competenţa sa judiciară şi pentru probitatea sa exemplară”. Prin urmare, rolul său era de a veghea asupra protecţiei drepturilor cetăţenilor. De exemplu, printre atribuţiile Ombudsmanului Parlamentar se aflau încurajarea aplicării uniforme a legislaţiei şi clarificarea obscurităţilor legislative. Activitatea sa se desfăşura mai ales sub forma de inspecţii şi anchete. Plângerile au jucat un rol relativ nesemnificativ în perioada de început. În primul secol de existenţă al Ombudsmanului Parlamentar, numărul total de plângeri a fost de aproximativ 8000.

(Sursa: http://www.jo.se/ - The Parliamentary Ombudsmen of Sweden)

 

Instituţia Ombudsman în lume

Următorul Ombudsman Parlamentar a fost înfiinţat în Finlanda, prin Constituţia din 1919. Ideea a atras atenţia în afara Scandinaviei, după reglementarea Biroului Ombudsman în Danemarca, în anul 1954. În ultimii 30 de ani, această instituţie s-a răspândit în întreaga lume, astfel încât în prezent există aproximativ 120 de instituţii de tip ombudsman.

 

Institutia de tip ombudsman s-a dezvoltat in doua forme:

  1. ombudsman cu competenţă generala – tratează toate problemele care decurg din disfuncţionalităţi in administraţie
  2. ombudsman cu competenţă specială – specializat intr-un anumit domeniu (de exemplu: ombudsman pentru protecţia copilului, ombudsman pentru protecţia consumatorilor, ombudsman pentru servicii financiare, ombudsman pentru egalitate si anti-discriminare, ombudsman pentru persoane cu dizabilitati, ombudsman impotriva discriminarilor etnice, ombudsman pentru apărare etc).

 

Instituţia Avocatul Poporului

Constituantul român a optat pentru denumirea Avocatul Poporului, o instituţie de tip ombudsman cu competenţă generală, care are drept scop apărarea drepturilor şi libertăţilor persoanelor fizice în raporturile acestora cu autorităţile publice.

Instituţia Avocatul Poporului a fost una dintre structurile instituţionale noi, create prin Constituţia din 1991, alături de Curtea Constituţională, având drept scop apărarea drepturilor şi libertăţilor persoanelor fizice în raporturile acestora cu autorităţile administraţiei publice. Instituţia a fost înfiinţată prin Legea nr. 35/1997 privind organizarea şi funcţionarea instituţiei Avocatul Poporului.

 

Preocupări pe plan internaţional pentru dezvoltarea instituţiilor naţionale care au drept scop protecţia şi promovarea drepturilor omului

Pe plan internaţional, în ultimii douăzeci de ani, s-a manifestat un interes din ce în ce mai crescut pentru instituţiile naţionale de promovare şi protecţie a drepturilor omului. Prima reuniune internaţională tehnică cu acest subiect a avut loc la Paris, în anul 1991. Concluziile acestei reuniuni au fost valorificate prin Rezoluţia nr. 54/1992 a Comisiei ONU a Drepturilor Omului, intitulată Principiile referitoare la statutul instituţiilor naţionale („Principiile de la Paris”). Ulterior, Adunarea Generală a Naţiunilor Unite le-a aprobat prin Rezoluţia nr. 48/134 din 20 decembrie 1993. Conform acestui document, statele membre sunt încurajate să creeze sau să consolideze instituţiile naţionale, acestora trebuie să li se confere un mandat cât mai amplu posibil în promovarea şi protecţia drepturilor omului.

 

Instituţia Avocatul Poporului este organizată şi funcţionează în conformitate cu Principiile de la Paris, urmând să solicite acreditarea Comitetului Internaţional de Coordonare a Instituţiilor Naţionale pentru Promovarea şi Protecţia Drepturilor Omului şi să se integreze astfel în organizaţiile privind drepturile omului din sistemul Naţiunilor Unite.

 

 

 

 

 

RELAȚII INTERNAȚIONALE

 

 

Organizații, rețele cu care colaborează / în care este membră instituția Avocatul Poporului

 

* Legislație privind afilierea

Legea nr. 206/1998 pentru aprobarea afilierii instituţiei Avocatul Poporului la Institutul Internaţional al Ombudsmanului şi la Institutul European al Ombudsmanului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 445 din 23 noiembrie 1998;

 Legea nr. 170/1999 pentru aprobarea afilierii instituţiei Avocatul Poporului la Asociaţia Ombudsmanilor şi Mediatorilor Francofoni, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 584 din 30 noiembrie 1999.

 

Reţeaua Europeană a Ombudsmanilor - fondată în anul 2007, prin semnarea unei Declarații.  

Reţeaua Europeană a Ombudsmanilor reunește ombudsmanii naţionali şi regionali şi organismele similare din statele membre ale Uniunii Europene, ombudsmanii naţionali din statele candidate şi din Islanda şi Norvegia, precum şi Ombudsmanul European şi Comisia pentru petiții a Parlamentului European.

Instituţia Avocatul Poporului a participat la toate seminariile și conferințele organizate de Ombudsmanul European.

 

Asociația Ombudsmanilor şi Mediatorilor Francofoni – AOMFfondată în anul 1998.

AOMF funcționează în baza Statului, modificat la Adunarea generală de la Quebec, Canada, 2015. 

Instituția Avocatul Poporului este membru cu drept de vot și plătește o cotizație de 1100 euro/anual.

Avocatul Poporului din România împreună cu Înaltul Comisar pentru Protecția Drepturilor, Libertăților și Mediere din Monaco sunt membri pentru Europa în Consiliul de administrație al AOMF.

 

Misiunea principală a AOMF este de a promova cunoaşterea rolului ombudsmanului şi mediatorului în ţările francofone şi de a încuraja dezvoltarea instituţiilor independente de mediere în spaţiul francofon.

AOMF ajută ţările francofone să înfiinţeze noi instituţii de mediere prin activităţi, cum ar fi organizarea de seminarii la Centrul de pregătire înființat la Rabat de AOMF şi Diwan Al Madhalim – Mediatorul din Maroc.

                În prezent, președintele AOMF este dl. M. Mohamed BENALILOU, Médiateur du Royaume du Maroc.

 

Institutul Internațional al Ombudsmanului - IOI

Instituția Avocatul Poporului este membru instituţional, cu drept de vot în cadrul reuniunilor.

Cotizația anuală plătită de instituţia Avocatul Poporului este de 1500 Euro.

IOI a fost înfiinţat în anul 1978, funcționează în baza Statutului și este singura organizaţie globală pentru cooperarea dintre instituţiile Ombudsman din mai mult de 150 de ţări.

IOI este organizat pe regiuni în: Africa, Asia, Australia şi Pacific, Europa, Caraibe şi America Latină şi America de Nord.

IOI organizează o dată la fiecare patru ani câte o conferinţă mondială.

În afară de conferinţele sale periodice, IOI favorizează schimbul de experienţă regional şi internaţional, iar reprezentanți ai instituției Avocatul Poporului au participat la diferite programe de pregătire organizate de IOI.

În prezent, președintele IOI este dl. Peter TYNDALL, Ombudsmanul din Irlanda.

 

Institutul European al Ombudsmanului – EOI.

Instituţia Avocatul Poporului este membru cu drept de vot.

Avocatul Poporului este membru în Consiliul director.

Cotizaţia anuală plătită de instituţia Avocatul Poporului este de 350 Euro.

EOI a fost înființat în anul 1988, funcționează în baza unui Statut și este o organizaţie independentă non-profit. Obiectivele sale sunt:

- propagarea şi promovarea conceptului de ombudsman;

- efectuarea de cercetări cu privire la aspecte referitoare la drepturile omului,  protecţia drepturilor civile şi activităţile Ombudsmanului;

- oferirea de asistenţă ştiinţifică instituţiilor ombudsman locale, regionale, naţionale şi internaţionale

- promovarea schimbului de experienţă la nivel naţional, european şi internaţional;

- cooperarea cu Înaltul Comisariat ONU pentru Drepturile Omului, Comisarul pentru drepturile omului al Consiliului Europei, Ombudsmanul European şi alte instituţii internaţionale cu scopul de a promova şi proteja drepturile omului.

În prezent, președintele EOI este dl. prof. Dragan Milkov.

 

Reţeaua Ombudsmanilor pentru Copii din Europa de Sud-Est - CRONSEE

Rețeaua a fost înființată în anul 2009, prin semnarea unei Declarații comune a Rețelei Ombudsmanilor pentru copii din Europa de Sud-Est – CRONSEE.

Reţeaua Ombudsmanilor pentru Copii din Europa de Sud-Est este o reţea a instituţiilor pentru drepturile copiilor independente, care au fost înfiinţate şi funcţionează la nivel naţional, regional sau local, în statele din sud-estul Europei.

Scopul CRONSEE este acela de a contribui la protecţia şi promovarea drepturilor copiilor la nivel naţional şi internaţional, prin facilitarea schimbului de experienţă şi răspândirea informaţiilor, prin colaborare şi prin adoptarea şi publicarea unor declaraţii comune referitoare la drepturile copiilor.

CRONSEE funcţionează prin conferinţe anuale (adunări generale), întruniri, întâlniri tematice, grupuri de lucru şi alte forme de comunicare hotărâte de membrii săi.

 

Rețeaua Mecanismelor Naționale de Prevenire din Sud-Estul Europei - SEENPM

                Rețeaua a fost înființată în anul 2013, prin semnarea unei Declarații, de către Mecanismele Naționale de Prevenire din Albania, Bulgaria, Croația, Macedonia, Muntenegru, Serbia și Slovenia.

Domeniul privind prevenirea torturii în locurile de detenție din cadrul instituției Avocatul Poporului este membru al rețelei din anul 2016.

Scopul rețelei este schimbul de experiență și sprijinul reciproc privind punerea în aplicare a mandatului MNP specificat în Protocolul opțional la Convenția împotriva torturii și a altor tratamente sau pedepse crude, inumane sau degradante (OPCAT) în regiune.

 

Centrul din Geneva pentru Controlul Democratic al Forţelor Armate - DCAF

Director - Ambasador Thomas Guerber

România este membră din anul 2000

 

- DCAF este o fundaţie internaţională înfiinţată în anul 2000 la iniţiativa Confederaţiei Elveţiene, ca „Centrul din Geneva pentru Controlul Democratic al Forţelor Armate”.

- Activităţile DCAF sprijină efectiv şi eficient sectoarele care sunt răspunzătoare în faţa statului şi a cetăţenilor.

- Activitatea DCAF se bazează pe recunoaşterea faptului că securitatea, dezvoltarea şi respectarea statului de drept sunt condiţii prealabile pentru o pace durabilă.

Principii care ghidează DCAF:

-          neutralitate;

-          imparţialitate;

-          egalitatea de gen,

-          proprietatea locală.

- Centrul are peste 100 de cadre din mai mult de 30 de ţări. DCAF cuprinde în prezent 60 de state membre din întreaga lume.

                Instituţia Avocatul Poporului a participat la 10 conferinţe organizate de DCAF: Berlin, Viena, Belgrad, Ottawa, Geneva, Praga, Amsterdam, Londra Johannesburg și Bosnia și Herțegovina.

 

Comisia Europeană Împotriva Rasismului şi Intoleranţei - ECRI

Președinte: Maria Daniella Marouda – Grecia

Jura Cristian – membru din partea României până în 2022; membru în Birou din 2019

 

ECRI - organism al Consiliului Europei, are drept scop combaterea rasismului, discriminării rasiale, xenofobiei, antisemitismului şi intoleranţei în Europa, din perspectiva protecţiei drepturilor omului, în lumina CEDO, a protocoalelor sale adiţionale şi a jurisprudenţei. 

 

Obiective ECRI:

- revizuirea legislaţiei statelor membre, politicilor şi altor măsuri de combatere a rasismului, xenofobiei, antisemitismului şi intoleranţei şi eficacitatea acestora;

- propunerea de măsuri suplimentare la nivel local, naţional şi european;

- formularea unor recomandări de politică generală pentru statele membre;

- studierea instrumentelor juridice internaţionale aplicabile în materie.

 

Pentru fiecare stat membru al Consiliului Europei este numit câte un membru ECRI.

                Instituţia Avocatul Poporului a participat la diferite seminarii organizate de ECRI.

 

Agenția pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene - FRA

Director: Michael OFlaherty

 

În perioada 2012-2018, au avut loc, la sediul instituției Avocatul Poporului, întâlniri ale Avocaților Poporului cu directorii FRA.

Instituţia Avocatul Poporului a participat la diferite seminarii organizate de FRA (2013, 2014, 2015, 2018, 2019, 2020).

 

Comisarul pentru drepturile omului al Consiliului Europei

Comisar: Dunja Mijatovic – Bosnia-Hrțegovina (este al patrulea Comisar)

 

Obiectivele fundamentale ale Comisarului pentru Drepturile Omului sunt prevăzute în Rezoluţia (99) 50 privind Comisarul pentru Drepturile Omului al Consiliului Europei. În conformitate cu această rezoluţie, Comisarul este mandatat să:

 

- promoveze respectarea efectivă a drepturilor omului şi să sprijine statele membre în implementarea standardelor privind drepturile omului ale Consiliului Europei;

- promoveze educaţia şi sensibilizarea privind drepturile omului în statele membre ale Consiliului Europei;

- identifice posibile deficienţe în legislaţia şi practica privind drepturile omului;

- faciliteze activităţile instituţiilor ombudsman naţionale şi ale altor structuri privind drepturile omului;

- ofere opinii şi informaţii cu privire la protecţia drepturilor omului în întreaga regiune.

Comisarul pentru Drepturile Omului este o instituţie independentă împuternicită să promoveze educaţia, sensibilizarea asupra drepturilor omului, cât şi respectarea acestor drepturi, şi să asigure conformitatea deplină şi eficientă cu instrumentele normative ale Consiliului Europei. Activităţile acestei instituţii se concentreze pe trei domenii majore, strâns legate:

 

- vizite de ţară şi dialogul cu autorităţile naţionale şi societatea civilă;

- raportare tematică şi consiliere cu privire la implementarea sistematică a drepturilor omului;

- activităţi de sensibilizare.

 

Instituţia Avocatul Poporului a avut diferite relaţii de colaborare cu Comisarul pentru drepturile omului începând cu anul 2004, constând în: corespondenţă diversă, întâlniri ale Avocatului Poporului cu Comisarul cu ocazia deschiderii oficiale a anului judiciar al Curţii Europene a Drepturilor Omului (2005, 2006, 2009), participarea reprezentanţilor instituţiei la diverse întruniri organizate de Comisar, vizitele Comisarului la sediul instituţiei Avocatul Poporului (2007, 2014 și 2018).

 

 

Asociația Ombudsmanilor Mediteraneeni – AOM, fondată în anul 2008; funcționează în baza Statutului

În luna martie 2019, Avocatul Poporului a primit din partea Ombudsmanului Grec, domnul Andreas Pottakis, invitația adresată instituției Avocatul Poporului, de a se alătura marii familii a Ombudsmanilor care fac parte din Asociația Ombudsmanilor Mediteraneeni.

Având în vedere că afilierea instituției Avocatul Poporului la diverse organisme internaționale s-a făcut prin acte normative emise de Parlamentul României, Legea nr. 206/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 445 din 23 noiembrie 1998 și Legea nr. 170/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 584 din 30 noiembrie 1999, un demers în sensul aderării instituției Avocatul Poporului la Asociația Ombudsmanilor Mediteraneeni presupune reglementarea tot printr-un act normativ de același nivel.