This site uses cookies. By continuing to navigate, you agree to using them. 

Uncategorised

 

 

Petiţia de neconstituţionalitate reprezintă acea petiţie, pe care orice cetăţean o poate adresa Curţii Constituţionale a României, prin intermediul instituţiei Avocatul Poporului, în cazul în care i s-a încălcat un drept printr-un act normativ. Petiţia se adresează instituţiei Avocatul Poporului, întrucât sesizarea Curţii Constituţionale trebuie să fie făcută cu respectarea, sancţiunea inadmisibilităţii, a condiţiilor prevăzute de Constituţie şi de legea organică a Curţii, care nu permit cetăţeanului să se adreseze în mod direct.

 

 

 

Recursul în reformare apare ca o cale de atac pe care ar putea să o exercite doar Avocatul Poporului, în faţa Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, împotriva oricărei hotărâri judecătoreşti rămasă definitivă şi devenită irevocabilă, pronunţată atât în materie civilă, cât şi în materie penală, atunci când, în mod individual, s-ar constata încălcarea unui drept al cetăţeanului.

Această cale de atac are o dublă finalitate:

− pe de-o parte, Avocatul Poporului îşi realizează scopul constituţional, şi anume acela de a apăra drepturile şi libertăţile persoanelor fizice;

− pe de altă parte, în contextul actual, s-ar evita sesizarea Curţii Europene a Drepturilor Omului de către persoanele vătămate şi condamnarea statului român la plata despăgubirilor pentru pronunţarea în mod defectuos a unor hotărâri judecătoreşti.

 

 

 

 

 

 

Întâlnirea Avocatului Poporului cu academician prof. univ. dr. Dorin Sarafoleanu şi prof. univ. dr. Marian Neguţ privind producerea vaccinurilor de către Institutul Cantacuzino în data de 16 martie 2012

 

 

Ultimul pas în definitivarea anchetei privind vaccinurile produse de către Institutul Cantacuzino, 27 aprilie 2012

 

  

     Propuneri ale Avocatului Poporului:

 

·         Avocatul Copilului

·         Mecanismul Naţional de Prevenire a Torturii în Locurile de Detenţie

·         Recursul în reformare 

·         Petiţia de neconstituţionalitate 

·         Reorganizarea birourilor teritoriale

 

 

 

Proiect de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 35/1997 în sensul înfiinţării, în cadrul instituţiei Avocatul Poporului, a Mecanismului Naţional de Prevenire a Torturii în Locurile de Detenţie, cu proiectul de buget aferent

 

           Proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 35/1997 privind organizarea şi  funcţionarea instituţiei Avocatul Poporului a fost elaborat ca urmare a necesităţii îndeplinirii de către România a obligaţiilor asumate prin Legea nr. 109/2009 pentru ratificarea Protocolului opţional, adoptat la New York la 18 decembrie 2002, la Convenţia împotriva torturii şi a altor pedepse ori tratamente cu cruzime, inumane sau degradante, adoptată la New York la 10 decembrie 1984. România a aderat la această convenţie prin Legea nr. 19/1990, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 112/10 oct. 1990. Prin Legea 109/2009, conform art. 24 paragraful 1 din Protocolul opţional la Convenţia împotriva torturii şi a altor pedepse ori tratamente cu cruzime, inumane sau degradante, România declară că amână cu 3 ani punerea în aplicare a obligaţiilor referitoare la mecanismele naţionale de prevenire a torturii în locurile de detenţie.

            Prezentul proiect de lege îşi propune înfiinţarea, în cadrul instituţiei Avocatul Poporului, a unui Mecanism Naţional de Prevenire a Torturii în Locurile de Detenţie, în scopul consolidării protecţiei persoanelor private de libertate, prin efectuarea unor vizite sistematice, planificate sau inopinate, în locurile de detenţie. Mecanismul Naţional de Prevenire a Torturii va fi coordonat de un nou adjunct al Avocatului Poporului specializat în domeniul prevenirii torturii în locurile de detenţie.

            Înfiinţarea şi funcţionarea eficientă a acestui mecanism sunt condiţionate de o corespunzătoare suplimentare de posturi precum şi de alocarea bugetului aferent.

 

Comentariile pe marginea acestui proiect de lege pot fi transmise la adresa de e-mail This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

 

Territorial Offices